Zoekmachines als Google hebben een probleem genaamd ‘duplicate content’. Deze term omschrijft de situatie waarbij zeer vergelijkbare tekst op verschillende websites te vinden is en de zoekmachine niet meteen kan weten welke url hij weer moet geven in de zoekresultaten. Dit kan de ranking van een webpagina negatief beïnvloeden en moet dan ook zoveel mogelijk vermeden zien te worden.

Duplicate content kan de ranking van een webpagina negatief beïnvloeden.

Niet altijd plagiaat

Waar je wellicht meteen denkt aan plagiaat als voornaamste oorzaak van duplicate content blijkt dit in de praktijk lang niet altijd het geval. Er zijn tientallen oorzaken van duplicate content, waarvan de meeste technisch. Een voorbeeld; Je hebt een artikel geschreven over keyword x, deze wordt weergeven op http://www.voorbeeld.nl/keyword-x en tegelijkertijd ook op http://www.voorbeeld.nl/artikel-categorie/keyword-x aangezien je je artikelen ook in categorieën opdeelt wanneer je ze publiceert. Voor je gevoel heb je nu één artikel geschreven en gepubliceerd, terwijl de zoekmachine elke url als uniek identificeert. Om maar aan te geven hoe snel content als duplicate gezien kan worden; Tot op de dag van vandaag hebben zoekmachines soms nog steeds problemen met het identificeren van www vs niet-www url’s, die naar dezelfde tekst verwijzen, maar alsnog als duplicate content worden gezien.

Oplossingen

Er zijn 4 manieren om de verschillende oorzaken van duplicate content op te lossen. Meest voor de hand liggend is het niet creëren van duplicate content door bepaalde informatie zoveel mogelijk in eigen woorden op je website te publiceren. Als de oorzaak echter technisch blijkt, kan je duplicate content redirecten naar de canonical url, zodat zoekmachines slechts deze url gebruiken in hun indexering. De canonical url is de ‘correcte’ url die je als hoofd-url wilt gebruiken voor de specifieke content. Een derde optie, wanneer slechts redirecten niet voldoende is, is het creëren van een canonical link element in de url van de duplicate content, waardoor alle linkwaarde aan de originele pagina wordt toegekend. Mochten deze oplossingen om een verscheidenheid van redenen niet aan de orde zijn, dan is het altijd een goed idee boven of onder aan de pagina met duplicate content naar de gewenst pagina te linken. Als Google deze links ziet dan heeft het snel genoeg door dat deze naar de canonical versie van dezelfde content wijzen.

Neem nu vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en hulp bij het oplossen van problemen met duplicate content.