Verhoog de opbrengst van jouw website of webwinkel door structurele verbetering van je conversieratio — door middel van Conversie Ratio Optimalisatie.

Conversie Ratio Optimalisatie

Kortweg CRO. Het doel van CRO is om zo veel mogelijk bezoekers van jouw website of webshop tot klant te maken. De belangrijkste tip die we je kunnen geven is, het belang van het begrijpen van de bezoeker van je website. Wat zijn zijn of haar behoeften en wensen? En op welk moment? Wat is zijn of haar gedrag? Door middel van meten, analyseren en testen optimaliseer je de usability of gebruiksvriendelijkheid, overtuigingskracht én de conversieratio van jouw website of webshop.

Dagelijks ervaren wij de kracht van Conversie Ratio Optimalisatie. Bedrijven die een gestructureerde aanpak hebben om hun website te optimaliseren, realiseren een significante toename in sales. Dit gaat niet vanzelf; er komt veel bij kijken. Je hebt inzicht nodig in de wensen en het gedrag van je klanten, je moet concrete oplossingen kunnen verzinnen voor knelpunten op je website en je moet weten hoe je data en techniek kunt inzetten om relevanter en persoonlijker te zijn.

3 tips voor structurele omzetvergroting

Om jou te helpen met het verbeteren van je website of webwinkel hebben we 3 tips verzameld, gebaseerd op psychologische principes om de conversie te verhogen.

1. Stel doelen op

Hoe bepaal je doelstellingen en KPI’s? Als je aan de slag gaat met conversie optimalisatie moet je online doelstellingen en KPI’s op gaan stellen en deze vervolgens meten. Voor ieder bedrijf zijn er een heel aantal doelstellingen te bedenken. De online doelstellingen zouden naadloos moeten aansluiten bij je algemene bedrijfsdoelstellingen. Je bedrijfsdoelstellingen vertellen vaak wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld, een bedrijfsdoelstelling is de omzet met 5% verhogen, dan kan een online doelstelling zijn: het verhogen van het gemiddelde aankoopbedrag per bestelling. Andere voorbeelden zijn het verhogen van het aantal verzonden contactformulieren, het verhogen van het bekijken van de contactformulieren en het verhogen van het aantal bezoekers.

2. Ken je bezoeker

Verplaats je in je doelgroep. Wie zijn ze? Wat komen ze doen? Hoe navigeren ze? Wat vinden zij belangrijk en wat zijn hun beslissingscriteria? Om inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoeker, maken wij gebruik van heatmaps. Waarom is deze waardevol? Stel, je hebt ergens onderaan op je website een link staan met Klik hier voor meer informatie. Op de heatmap zie je dat veel bezoekers op deze link klikken: blijkbaar willen veel bezoekers meer informatie. Vervolgens kun je deze link een meer prominentere plaats op de website geven. Zo verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van je website en geef je bezoekers wat ze nodig hebben én wanneer zij het nodig hebben. Voor webshops is het zeer waardevol om te bepalen waar de meeste bezoekers interesse in hebben.

3. Zorg voor 1 duidelijke call-to-action

Te veel websites zijn nog doodlopende straatjes zijn zonder een duidelijke call-to-action. Belangrijk is ook dat er 1 primaire aanzet tot actie is. Onderscheid deze bijvoorbeeld door deze een opvallende en contrasterende kleur te geven.

Bitstudio werkt samen met jou aan de ultieme gebruikerservaring voor jouw klanten. Hierbij maken we veelvuldig gebruik van gedragsmodellen, onderzoek, interactieve prototypes en de laatste tools op het gebied van conversie optimalisatie. Kom je er zelf niet uit? Neem gerust even contact op!

Dit artikel is geschreven door Juline van Langen, het origineel is hier te vinden.